Sube; Baja,baja; Avances !

Nog steeds in Cusco aan het werk als vrijwilliger na een geslaagde uitstap vorig weekend naar Lake Titicaca, de foto's hiervan plaatste ik eerder al online. Afgelopen weekend ben ik ook een stuk de Amazon in getrokken zoals jullie gisteren konden lezen en met de gezondheid gaat het voorlopig iets beter. Behalve het feit dan dat ik niet gevaccineerd ben tegen gele koorts en ook geen malaria pillen neem, so fingers crossed I didn't got bitten by a bad mosquito, please !!

Waar ik vandaag echter eens wou over schrijven is het bussysteem (dat ik al volledig onder de knie heb) !
De bus nemen hier is nogal een hectisch gebeuren. Bussen worden volgepropt (met mensen) en stoppen vaak maar half, waardoor je dikwijls maar heel weinig tijd hebt om op te stappen. Goed luisteren is de boodschap! De bus kost altijd maar 0,7 sol gelijk waar je afstapt en je kunt er tot in de verste hoeken van de stad mee raken, dag en nacht, zon- en feestdagen - das wat anders hé of in Brugge. -
Je betaalt steeds wanneer je afstapt en dit doe je bij de busmeneer of - mevrouw die meerijdt op de bus samen met de chauffeur. Naar die moet je ook luisteren, want die roept de verschillende haltes af en in tegenstelling tot bij ons op het belletje duwen, moet je hier "Baja" luidop zeggen als je wilt dat de bus aan jou halte stopt.
Een overzicht:
Sube sube .... : wordt geroepen door de busm/v wanneer de bus stil staat aan de halte en weer gaat vertrekken. Dit wil zeggen kruip erop gasten! All aboard ;) Ook als je je bus al ziet wegrijden kun je zelf "sube sube" roepen en nog via de openstaande deuren erop springen.
Avances: doorschuiven gasten, er moet nog 10 man bij !
Baja: stoppen hier aub, dit is mijn halte !
Zo als jullie ooit met de bus willen rijden in Peru onthou dan deze drie woorden.
Later deze week ga ik nog een stukje verder reizen door Peru, om kort daarna terug voet te zetten op Belgische bodem! Bereidt het ontvangstcomité maar al voor!

Grote Zus

e bak frieten met stoversause??

Faye

Spaghetti vn miracolli
Kaaskroketten vnt linker kotje op de markt
Wortelpuree, cordon bleu
Gourmet of fondue of bbq !
Spekken vant kruidvat
Of gwn ALLES !